اگر تاریخ معاصر ایران را بخوانید متوجه خواهید شد که این کشور در همه حال درگیر جنگهای داخلی و خارجی بوده است. همین اتفاقات باعث شد تا نتوانیم در صنعت به مانند دیگر کشورهای پیشرفته دنیا عمل کنیم؛ اما با انقلاب ۵۷ و ثبات نسبی سیاسی و حاکمیتی در کشور و همچنین تمرکز بیشتر مسوولان، ایران به سمت آبادانی قدمهای سریعتری برداشت. به همین خاطر در ادامه درباره بهترین شرکتهای صنعتی ایران و تأثیری که بر پیشرفت کشور گذاشتند صحبت خواهیم کرد.
بهترین شرکتهای صنعتی در ایران
اگر میخواهید ثبت شرکت یک مجموعه را انجام دهید بهتر است ابتدا اطلاعات جامع و کاملتری راجع به آن داشته باشید. یکی از راههای کسب اطلاعات، مطالعه و تحقیق راجع به لیست شرکتهای صنعتی در ایران است که در ادامه چند نمونه موفق این حوزه را برایتان معرفی خواهیم کرد.
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس
تحریمهای ظالمانه یکی از مواردی که کشور و شرکتهای صنعتی داخل ایران را دچار چالش کرد. حال به خاطر ایجاد خودکفایی در صنعت پتروشیمی و ورود به بازار جهانی، در سال ۱۳۸۹ شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که متشکل از شرکتهای خدماتی، سرمایهگذاری، مهندسی، بازرگانی بود به عنوان بزرگترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی ایجاد گردید. طبق آمار منتشر شده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از نظر میزان فروش، در رتبه اول بهترین شرکتهای صنعتی ایران قرار دارد.
گروه مپنا (مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران)
صعنت برق، بعد از صنعت نفت و گاز و همچنین آب و فاضلاب، یکی از صنایع پیشرو و بسیار مهم در دنیان محسوب میشود. به همین خاطر در ایران نیز همیشه نگاه ویژهای به این صنعت شده است. با توجه به اهمیت برقرسانی به تمام مناطق کشور، «شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران» که به اختصار گروه مپنا نامیده میشود، تأسیس گردید. در ادامه این هلدینگ با ایجاد و توسعه نیروگاههای حرارتی، نیروگاههای انرژی تجدیدپذیر، احداث پروژههای حمل و نقل ریلری و… در لیست موفقترین و بهترین شرکتهای صنعتی ایران جای بگیرد.
شرکت سرمایهگذاری غدیر
بانکها و مؤسسات مالی به طور عمده در صنایع مختلف سرمایهگذاری میکنند. حال شرکت سرمایهگذاری بانک صادرات که تحت مالیت همین بانک بود، با سرمایه الی حدود ۱۰ میلیارد در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد. سپس در سال ۱۳۷۵ نام آن به شرکت سرمایهگذاری غدیر تغییر کرد. همچنین در سال ۱۳۸۷ پس از انتقال این مجموعه به سازمان تأمین اجتماعی، ارزش دارایی آن به بالاترین حد ممکن رسید.
اکنون با گذشت حدود ۳۰ سال از تأسیس این مجموعه، تبدیل به یکی از بهترین شرکتهای صنعتی ایران شده است. گفتنی است در صنایع مختلف نفت، برق و انرژی، حمل و نقل و همچنین حوزههای مالی و تجاری در قالب ۸ هلدینگ نیز فعال میباشد.
ویژگیهای بهترین شرکتهای صنعتی ایران
شرکتها و مجموعههای موفق همگی دارای ویژگیهای مدیریت مخصوص به خود هستند. به عنوان مثال شرکتهای صنعتی در حوزه دارو با شرکت صنعتی حوزه خودرو از نظر مدیریت و ساختار شرکت متفاوت هستند؛ اما تمام این مجموعههای موفق دارای ویژگی مشابهای هستند که توانسته است آنها در بین هزاران شرکت صنعتی در ایران متمایز کند. در ادامه چند نمونه از ویژگیهای شرکتهای صنعتی موفق در ایران را با هم مرور میکنیم:
جانشین پروری
استخدام نیروی انسانی همیشه یکی از دغدغههای مهم بهترین شرکتهای صنعتی ایران بوده است. مخصوصاً نیروهایی که بتوانند به طور کامل مسائل را شناسایی و کارها را بدون مشکل خاصی به سرانجام برسانند. وجود این چنین نیروهایی برای بهترین شرکتهای صنعتی ایران بسیار مهم است ولی چالش اصلی شرکتها خروج این افراد از مجموعه است؛ زیرا پیدا کردن نیروهایی با این خصوصیات بسیار زمان بر است.
به عنوان مثال مدیری که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی که ۲۰ سال سابقه دارد اگر بخواهد به هر دلیلی از مجموعه خارج شود ممکن است جایگزین مناسبی برای او نتوان پیدا کرد یا پیدا کردن آن مدل زمان زیادی طول بکشد؛ اما موفقترین شرکتهای صنعتی ایران همیشه در پستهای سازمانی و مهم خود افراد مختلفی را به عنوان جانشین پرورش میدهند که بتوانند در صورت نیاز از آنها در بخشهای مختلف استفاده کنند.
بررسی رقبا
یکی از روشهای موفقیت برای ورود به لیست شرکتهای صنعتی ایران، بررسی رقبا است. اگر شما مجموعهای هستید که تازه وارد این عرضه شدهاید به هیچ عنوان دیگر شرکتها را دست کم نگیرید. تمام نقاط ضعف و قدرت آنها را استخراح و تحلیل کنید. در ادامه به درک درستی عملکرد خود نسبت به آنها رسیده و از این طریق سعی کنید در رقات با آنها پیشی بگیرید. شرکتهای تازه کار زمانی که به یک موفقیت جدیدی دست پیدا میکنند سریعاً دچار غرور میشوند و نواقض مجموعه خود را نادیده میگیرند. به همین خاطر شما همیشه باید مشکلات سازمان خود را واقعگرایانه ببینید و برای رفع آنها تلاش کنید.
بهبود خدمترسانی به مشتریان
اگر میخواهید بدانید که چه عاملی باعث موفقیت بهترین شرکتهای صنعتی ایران شده است، نحوه رفتار با مشتریانشان را بررسی کنید. امروزه بازاریابی، تولید محصول با کیفیت و با قیمت مناسب دیگر ملاک موفقیت یک کسب و کار نیست. نحوه خدمترسانی و رفتار تمام واحدهای شرکت باعث میشود که مشتریان شما را بین صدها شرکت دیگر انتخاب کنند. به همین خاطر باید تمام افراد مجموعه خود را برای ارتباط گرفتن مناسب با مشتریان آموزش دهید.
به عنوان مثال مجموعهای را در نظر بگیرید که واحد حسابداری آن رفتار مناسبی با مشتریان خود ندارد. در نتیجه اکثر مشتریان از این واحد به شدت ناراضی شده و شاید با آن مجموعه قطع ارتباط کنند. این شرایط در حالی پیش میآید که افراد حاضر در واحد بازاریابی به سختی توانستهاند با این مشتریان ارتباط برقرار کرده و آنهاها را جذب کنند. در نتیجه باعث میشود تمام زحمات واحد بازاریابی هدر رفته و ضربه سهیمی به این شرکتهای صنعتی ایران وارد نمایند.
جلوگیری از ریزش اطلاعات
یکی از عواملی که باعث میشود بهترین شرکتهای صنعتی ایران دچار مشکل شوند، درز اطلاعات حیاتی آن هاست. این اطلاعات معمولاً در حوزه مشتریان هدف، بازاریابی و تولید محصولات است که اگر به دست رقبایشان بیفتد مشکلات جدی برایشان ایجاد خواهند کرد. در همین خصوص شرکتهای صنعتی در ایران باید یک سیستمی ایجاد کنند که اطلاعات به صورت ایزوله نگهداری شوند.
فرض کنید شرکتی صنعتی در ایران کالاییهایی در حوزه ماشین آلات خطوط تولید، مخازن و… تولید میکند. این شرکت به دلیل حجم بالای معاملاتی که دارد، برای به سرانجام رسیدن قراردادها، مذاکرات و معاملات پیچیدهای را انجام میدهند. حال اگر اطلاعاتی در این خصوص به بیرون درز پیدا کند و به دست شرکتهای رقیب بیفتد، آنها به راحتی میتوانند از این شرایط سواستفاده کنند و تلاشهای شبانه روزی آن مجموعه را به نفع خود برگردانند.
یکی از راههای جلوگیری از درز اطلاعات، طبقهبندی کردن آنها در درون سازمان است. این کار به این معنی است که تنها هر بخش به صورت مشخص به اطلاعات محدودی دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال در برخی از شرکتهای صنعتی ایران سعی میکنند که در خطوط تولید برای هر مشتری یک کد خاص در نظر بگیرند.