چالش های صنعت پتروشیمی
مطالعه و ارزیابی
یکی از چالشهای پیش روی صنعت پتروشیمی، مطالعه و ارزیابی دقیق بازارهای پتروشیمی علل الخصوص بازارهای مصرفی جهان و رصد روند تقاضا برای تقویت بازار صادراتی است. در این شرایط شرکتهای پتروشیمی می توانند بر روی تولید محصولات پرتقاضا تمرکز کنند.
اولویت سنجی
پتروشیمی صنعتی است که محصولات بسیار متنوعی دارد. به همین خاطر اولویت سنجی تولید بر اساس تقاضای بازار یکی از چالشهای اصلی این صنعت محسوب می شود. به عنوان مثال تمرکز بر تقاضا برای خودروهای الکترونیکی باعث شده که تقاضا برای باتریهای لیتیومی افزایش پیدا کند. به همین خاطر تمرکز بر تولید محصولات شیمیایی مورد استفاده در صنایع خودروسازی در حوزه باتریهای لیتیومی می تواند باعث پیشرفت این قسمت از صنعت پتروشیمی شود.
برنامه ریزی
شرکتهای فعال در حوزه پتروشیمی به منظور تامین مالی پروژههای نیمه تمام و ناتمام خود معمولا دچار مشکل می شوند. در این شرایط می توانند با جذب سرمایهگذاری خارجی برخی از نیازهای مالی خود را رفع کنند.
هماهنگی با دیگر سازمان ها
با توجه قیمت ارزان خوراک در ایران شرکت های پتروشیمی مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است. حال شرکتهای پتروشیمی می توانند با هماهنگی با سازمانها و نهادهای ذیربط، مسیر ورود به کشور را آسان تر کنند.
هماهنگی با بانک
یکی از چالشهای صنعت پتروشیمی تبادلات مالی است. این چالش بعد از احمال تحریم های مختلف بیشتر از گذشته احساس می شود. به همین خاطر هماهنگی با سیستم بانکی و بانک مرکزی و همچنین پیگیری امور مربوط به تبادل مالی از اهمیت بالایی برخوردار است.
به روزرسانی سیستم
به دلیل تحریمهای ظالمانه ای که در این چند سال اخیر به کشورمان اعمال شده، به روزرسانی سیستم های تولید و توزیع با عقب ماندگیهای فنی روبه رو شده است. به همین خاطر تسهیل ورود فناوری و دانش فنی لازم برای کار کردن با فناوریها بسیار مورد نیاز است.
تطابق محصولات
در صنعت پتروشیمی تطابق محصولات تولیدی بر اساس استانداردهای پذیرفته شده در کشورهای مقصد یکی از چالش های پیش روی این پتروشیمی به حساب می آید.
معافیتهای مالیاتی
شرکتهای پتروشیمی برای تولید پایدار نیاز به مشوقهای مالی و معافیتهای مالیتی دارند تا در جهت کاهش ردپای کربن در محیط زیست فعالیت کنند.
تقویت بازارهای صادراتی
یکی از چالشهای همیشگی شرکتهای پتروشیمی کشور، تقویت بازارهای صادراتی است. این چالش با مطالعه دقیق بازارهای کشورهای مقصد و بازاریابی کلان در مناطق مختلف جهان می تواند حل شود.
سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه بازار
شرکتهای پتروشیمی همواره باید قسمتی از بودجه خود را برای سرمایهگذاری برای تحقیق و توصعه پایدار صنعت پتروشیمی، هماهنگی با مراکز عملی مانند دانشگاهها در جهت تربیت و استخدام نیروی تازه نفس قرار دهند.
حل مسائل صنعت پتروشیمی با کمک شرکتهای فناور
ایجاد رویکردهای نوآورانه در صنعت پتروشیمی به سال ۲۰۱۲ برمیگردد. در آن زمان یکی از چالشهای صنعت پتروشیمی کاهش قیمت نفت بود که همراه با کاهش تزریق سرمایههای دولتی به بخش تحقیق، مدیران کشور تصمیم گرفتند تا با رویکردی نوآورانه چالشهای پیش روی صنعت پتروشیمی و دیگر صنایع نفتی را حل کنند. مرکز گسترش اینترنت اشیا ایران با این هدف ایجاد شد که پل ارتباطی بین صنعت و شرکتهای دانشبنیان باشد و نیازهای صنعت را مطرح کرده تا راه حل آن توسط شرکتهای فناور و دانش بنیان برطرف شود.
بهعنوان مثال یکی از شرکتهای فناور حوزه صنعت با استفاده از هوش مصنوعی، موقعیت های خطرناک حوزه HSE را با دوربینها شناسیی کرده و به کارشناسان مربوطه هشدار می دهد. پروژه ذکر شده در اصفهان با موفقیت اجرا شد. اقدامات فناوارانه در صنعت زمانی مورد استفاده قرار می گیرند و موجب رشد تولید می شود که بعد بعد از تولید محصول، به فکر بازاریابی آن نیز باشند؛ زیرا تولید محصول تنها ۱۰ درصد ماجرا است؛ ولی شرکتهای فناور با اجرای تجاریسازی می توانند ۹۰ درصد راه را طی کنند. به این خاطر که چالشهای صنعت پتروشیمی و شرکتهای فناور با یکدیگر متفاوت هستند و این دو باید نسبت به هم به دیدی مشترک برسند.